maandag 3 februari 2014

[Tutorial] Zij- en binnenzak toevoegen aan rugtas - Add side and innerpocket to backpack

Het is alweer een poosje geleden dat ik aan de rugtas werkte. Inmiddels gaat hij met veel plezier mee naar school en is de dochter zeer tevreden met haar tas. Omdat ze nogal van de zakjes is, voegde ik wat zakken toe. Waaronder twee aan de zijkant en een binnenin. In deze tutorial beschrijf ik hoe ik dat deed. De zakjes maakte ik voor de Toddler backpack van Made By Rae, de afmetingen zijn dus daarvoor van toepassing.

It has been a while since I made the backpack. Meanwhile it has had a great time at school and the daughter is very satisfied whit it. Becouse she likes pockets, I added pockets to the backpack. Including two sidepockets and one innerpocket. In this tutorial I describe how I did it. I made the pockets to the Toddler backpack of Made By Rae, so the measurements fit to this pattern. 

Voor de zakjes heb je het volgende nodig:
  • Een zijkant van de tas (onderdeel van het patroon van de tas)
  • Twee stukjes stof van 12 cm hoog en 20 cm breed. 
  • Stuk elastiek (0,5 cm) net zo breed als de breedte van de zijkant van de tas
Voorzie, als je dunne stof gebruikt, het stukje stof voor de buitenkant van het zakje van vlieseline.
For the side pockets you need:
  • One side piece
  • Two pieces of fabric 12 cm high, 20 cm wide
  • Elastic (0,5 cm) as wide as the widt of the side piece
When using light weight fabrics, use fusable interfacing on the outher piece of the pocket.  

Neem de twee delen van de zak. Leg ze met de goede kant tegen elkaar en naai ze vast, met een zoom van een centimeter.

Lay out the pocket pieces, right sides together and sew, using a seamallowence of 1 cm.
 
Knip de naadwaarde bij.
Cut the seamallowence.

Vouw de stof om, beide goede kanten naar buiten en strijk de naad.
Fold, right sides turend outside and iron the hem.

Naai een tunnel van ongeveer een centimeter vanaf de naad.
Make a tunnel of 1 cm wide.
 
Rijg met behulp van een veiligheidsspeld het elastiek door de tunnel.
Thread the elastic trough the tunnel, using a safety pin.
 
Pin het uiteinde vast, voor het in de tunnel verdwijnt.
Pin the end, before it disappears in the tunnel.
 
Rijg verder, en pin ook hier het uiteinde weer vast.
Thread the elastic further trough the tunnel and pin the other end to secure.
 
Leg het zakje op de zijkant en pin hem vast.
Lay the pocket on the side piece and pin.

Zet extra spelden door het elastiek, zodat het elastiek op z'n plaats blijft, als je gaat naaien.
Put extra pins trought the elastic, so it sticks in place, when sewing.
 
Ik maakte bij deze zakjes, plooitjes in de stof en naaide hem daarna vast. Laat de extra spelden in het elastiek zitten, tot je het vast genaaid hebt.
I made pleats in the pocket and sewed it on. Leave the extra pins in the elastic, until you're done sewing the pocket.
 
Et voila, het zakje is klaar.

Et voila, the pocket is finished.

De zak aan de binnenkant maakte ik op bijna de zelfde manier. Alleen gebruikte ik hier één lap stof van 35 cm breed en 36 cm hoog. De helft van deze lap verstevigde ik met vlieseline (35 cm breed, 18 cm hoog). Deze lap vouwde ik dubbel en streek ik. Bovenin maakte ik een tunnel en reeg ik het elastiek er door, zoals hierboven beschreven. De onderkant rimpelde ik, zodat hij even breed werd als de achterkant van de tas..

I made the inner pocket the same way. Only for this pocket, I used one piece of fabric 35 cm wide and 36 cm high. I put fusable interfacing on half of this piece (35 cm wide, 18 cm high). I folded the piece in half and ironed it. I made a tunnel en threaded the elastic trough, like I described before. I wrinkled the bottom of this piece, so it became as wide as the back of the backpack.

Naai vervolgens deze lap vast aan de voering van de achterkant van de tas (op de goede kant).
 Sew the piece onto the right side of the lining backpiece.

 En voila, ook deze zak is klaar ;)

Et voila, this pocket also is finished ;)


Heb je wat aan deze tutorial, of heb je nog vragen? Laat het me weten door een reactie achter te laten.

Did you find this tutiorial useful, or do you have questions? Let me know by leaving a reply.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! - Thank you for leaving a reply!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...