maandag 25 mei 2015

Mijn eerste poncho - My first poncho

Toen ik mijn eerste stapjes in de wereld van haken zette, bestelde Z meteen een poncho bij mij. Ze is nog op de leeftijd dat ze denkt dat papa en mama alles kunnen. Toen wilde ik me er toch nog niet aan wagen. Maar toen ik laatst een berichtje van mijn oma kreeg dat ze een poncho had gehaakt voor Y, besloot ik dat het tijd werd om aan de bestelling van Z te gaan werken. Als basis voor de poncho gebruikte ik deze uitleg. Als basis voor de rand gebruikte ik een deel van deze uitleg. Omdat ik van 'hrôte steek'n hauw tuus' (grote steken gauw thuis, aldus de handwerkjuffen uit groep 8) ben, koos ik voor haaknaald 5 en als garen scheepjeswol Stonewashed XL.

When I made my first steps into the world of crochet, Z ordered a poncho. She has that age when she still things dad and mom can do everything. At that time I didn't dare to start this project. Only when I received a message from my grandmother she had made a poncho for Y, I decided the time had come to start on the order Z made. I used this explanation as a base for the poncho. As a base for the border I used a part of this explanation. I used crochet-hook 5 mm (= H/8 in America or 6 in Canada, Hurray for standardization :)) and the yarn Scheepjeswol Stonewashed XL.



De poncho haakte ik dus volgens haar uitleg, maar dan moest hij wat groter worden voor mijn 6 jarige. Ik deed het dus zo:
1. 96 lossen haken (dat is 60 cm als je haaknaald 5 gebruikt). De ring sluiten met een halve vaste in de eerste losse.
2. In elke losse een vaste, sluiten met een halve vaste in de eerste vaste.
3. Keren en twee lossen haken, vervolgens in twee vasten van de vorige tour een stokje, een losse (hier sla je 1 vaste van de vorige tour over). *In drie vaste een stokje, 1 losse (een vaste overslaan) *.  ** herhalen tot je rond bent, sluiten met een halve vaste in de tweede losse van de tour. Ik werkte hier de kleur af, omdat ik elke rij een andere kleur gebruikte.
4. Keren en twee lossen haken en twee stokjes in de losse ruimte. * Een losse en drie stokjes in een losse ruimte. ** Herhalen tot je op een kwart van de ring bent. Daar haak je in de losse ruimte drie stokjes, een losse en weer drie stokjes. Vervolgens weer een losse en drie stokjes in een losse ruimte, tot je op 3/4 van de ring bent. Daar haak je weer drie stokjes, een losse en drie stokjes. Het laatste stuk weer een losse en drie stokjes in de losse ruimte. Eindigen met een halve vaste in de 2e losse van de tour, of afhechten als je een andere kleur gaat gebruiken.
5. Tour 4 herhalen tot de poncho de gewenste lengte heeft.

So, I made the poncho with her explanations, but made mine a bit lager for my 6 years old. I did it like this (Note: I'm using American terms for the stiches here! Again: Hurray for standardization...):
1. 96 Chain Stiches (it's a chain of 60 cm, 23,5 inch with crochet-hook 5). Close with a slip stitch in the first chain stich. 
2. A Single Crochet in every Chain Stich. Close with a slip stich in the first Single Crochet.
3. Turn your work. Chrochet two Chain Stiches followed by a Double Crochet in the next two Single Crochet, one Chain Stich (skip one Single Crochet). * In the next 3 Single Crochet a Double Crochet, one Chain Stich (skip one Single Crochet). Repeat **, close with a Slip Stich in the second Chain Stich of this round or tie-off.
4. Turn your work. Two Chain Stiches and two Double Crochet in a chain space. * A Chain Stich and 3 Double Crochet in a chain space*. Repeat until 1/4 of the chain than you make 3 Double Crochet, 1 Chain Stitch and 3 Double crochet in the chain space. Then repeat one Chain Stich and 3 Double Crochet in a chain space, up to 3/4 of the chain. There you make 3 Double Crochet, 1 Chain Stitch and 3 Double crochet in the chain space, again. Then finish the chain repeating one Chain Stich and 3 Double Crochet in a chain space, until the end of the chain. Finish with a slip stich in the second Chain Stitch of this round or tie-off.
5. Repeat round 4 until the desired length is reached.


Voor de rand gebruikte ik twee touren uit haar uitleg, namelijk toer 5 en 6.
1. start met een halve vaste in een losse ruimte van de vorige tour. Haak 6 lossen en een stokje in deze ruimte. Vervolgens *3 losse, een stokje, 3 losse en 1 stokje in de volgende losse ruimte *. ** Herhalen tot je rond bent en afhechten.
2. Start met een halve vaste in een lossenboog boven een groepje van drie stokjes uit de laatste tour van de poncho. * Haak 6 stokjes in de volgende lossenboog en weer een halve in de volgende lossenboog*. Herhaal ** tot je rond bent en hecht af.

For the border I used two round of her pattern: round 5 and 6.
1. Start with a Slip Stich in a chain space. Make 6 Chain Stiches and 1 Double Crochet in this space. Next * 3 Chain Stiches, 1 Double Crochet, 3 Chain Stiches and 1 Double Crochet in the next chain space *. Repeat between ** until the end of the round and tie-off.
2. Start with a Slip Stich in a chain space above a group of 3 Double Crochets of the last round of the poncho. * Make 6 Double Crochets in the next chain space and 1 Slip Stich in the next chain space*. Repeat between ** until the end of the round and tie-off. 


Voor deze poncho gebruikte ik: 
Garen: Scheepjeswol Stonewashed XL, 3 bollen Red Jasper (op zo'n 10 cm na had ik genoeg aan 2 bollen...), 2 bollen Blue Apatite, 2 bollen Lemon Quartz
Haaknaald 5
Patroon: Hierboven beschreven, een combinatie van dit en dit patroon.

For this poncho I used:
Yarn: Scheepjeswol Stonewashed XL, 3 skeins Red Jasper (when I used up my yarn of skein 2 I only had about 10 cm left to go...), 2 skeins Blue Apatite, 2 skeins Lemon Quartz
Crochet Needle 5 (= H/8 in America or 6 in Canada... Should I say something about standardization? :D)
Pattern: As described above, this and this pattern combined.  

2 opmerkingen:

  1. Hoi!
    Ik heb een beetje problemen met de start van je poncho! Geen kritiek hoor, meer een opmerking. ;) 96 losse haken!! Het aantal lossen waar je mee begint ligt aan de grote van het hoofd. Te groot is zeker niet mooi. Ik maak altijd gewoon even een ketting en pas dan even om het hoofd. Meestal rekt hij dan ook nog wat uit dus gewoon vast om het hoofd is groot genoeg en zo sluit de poncho boven mooi rond aan. Verder wil ik even zeggen dat ik deze hartstikke leuk vind. Lekkere felle zomerkleurtjes!! Ik hou er van! :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rita, bedankt voor je opmerking. Je hebt gelijk het is idd een lange ketting. Hij was bij mij 60 cm. Voor mijn dochter (6 jaar) vond ik dat een goede grootte, al had hij idd wat kleiner gekund, nu kan ze er nog even mee voort, hoop ik. Je kan de ketting altijd kleiner (of langer) maken, als je voor het aantal steken maar een veelvoud van 4 gebruikt.

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie! - Thank you for leaving a reply!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...