donderdag 19 september 2013

[Tutorial] Naaien met tweelingnaald - Sewing with twin needle

Afgelopen voorjaar kocht ik mijn eerste tweelingnaald. Ik maakte wat T-shirts en wilde de zomen afwerken met een tweelingnaald. Toen ik hem eenmaal had, moest ik uit zien te vinden hoe ik hem moest gebruiken. Op het Internet vond ik hoe ik ze moest inrijgen en welke steek ik moest gebruiken. In deze tutorial combineer ik de verschillende informatie die ik her en der vond.

Last spring I bought my first twin needle. I did sew some T-shirts en wanted to finish the hems with a twin needle. When I bought it, I had to figure out how to use him. On the Internet I found how I had to thread it and which stitch I had to use. In this tutorial I combine the different kinds of information which I found here and there. 

Je hebt  verschillende tweelingnaalden, bijvoorbeeld speciaal voor jeans of voor strech stof. Mijn tweelingnaald is speciaal voor stretch, dit betekend dat de punten afgerond zijn.

There are different twin needles, for example one for jeans or one for strech fabric. Mine is for stretch fabrics, which means it has ballpoint points.

Zoals bij alle naaiprojecten, begint ook dit bij het inrijgen van het garen. Het inrijgen van de spoel gaat op de zelfde manier als anders, dus dat leg ik hier niet uit. Hiernaast gebruik je twee klosjes garen. (Normaal gesproken gebruik je alles in dezelfde kleur, maar ik had hier niet twee keer de zelfde kleur voorhanden...) Als het kan zorg je er voor dat beide klosjes in tegenovergestelde richting draaien.
As with all sewingprojects, this also starts with treading the yarn. Threading the bobbin is the same way als any other project, so I will not explain how to do that. Next to this, you use two spools of thread. (Normaly you use the same collor for all, but I didn't have two spools with the same color...) If possible, let the spools run in opposite directions.

Rijg de draden in. Bij sommige machines zijn er verschillende geleiders bij het spanningswiel, voor de draden. Als dat niet zo is rijg je een draad door de geleider en laat je de andere er uit (zie foto hieronder).
Thread the yarn. Some sewingmachines have differend thread guides at the tensionweel. If this isn't the case on your machine, thread one yarn trough the guide and leave one out (see picture above).

Regel de draadspanning in. Deze kan wat losser dan bij een normale steek. Hoe strakker de spanning, hoe 'boller' het stiksel wordt. Hoe slapper de spanning, hoe platter het stiksel wordt. Kies als steek de gewone, enkele, rechte steek. (je kan ook voor een zig-zag of siersteek kiezen, maar let dan op dat de naald de randen van het voetje niet raakt). Nu kan je naaien.

Find the right tension. You can use less tension as you are used to. When you use more thension, you'll see the stitchind mound up a little. The less tension the flatter the stitching will be. Choose a normal, single, right stitch. (you can go for a zig-zag or decorative stich eighter, be sure the needle will not hit the pressure foot). Now you can sew.

 Aan de goede kant ontstaan nu twee stiksels.


On the right side you have to lines of stitching.

Aan de binnenkant zie je dat de spoeldraad een zig-zag heeft gevormd. Hierdoor is het stiksel rekbaar, en is dit dus ideaal voor het zomen van rekbare stoffen.

On the wrong side you'll see the bobbin has made a zig-zag. This makes the stitching stretchable, and therefor ideal for sewing hems in strech fabrics.

Heb je wat aan deze tutorial, of heb je nog vragen? Laat het me weten door een reactie achter te laten.

Did you find this tutiorial useful, or do you have questions? Let me know by leaving a reply.

16 opmerkingen:

  1. Oh my gosh - I did not know that you should let them run in opposite directions - thank you! I will do that next time - and the tension being low - perfect. So useful. Thank you! I am pinning this to my sewing tips and tricks board. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb deze gepind! Bedankt voor de duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het pinnen. Fijn dat je wat aan de tutorial hebt! :)

      Verwijderen
  3. Dit is nu eens een antwoord wat een antwoord waard is.... Reuze THX :-)
    Ik heb het ook gepind want is echt hééél duidelijk en begrijpbaar voor een beginner als ikzelf

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben blij dat je de tutorial duidelijk vindt en dat je er wat aan hebt. Bedankt voor je reactie en voor het pinnen!

      Verwijderen
  4. Je uitleg is echt heel duidelijk maar het lukt bij mij niet.
    Ik krijg geen regelmatige zigzag aan de achterkant. De spoeldraad mist soms een steek zodat aan de voorkant hier en daar lange steken gevormd worden.
    Ik zet de draadspanning losser, maar hierdoor verbetert het niet.
    Weet jij raad?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heel duidelijk en goed uitgelegd, dank je wel voor deze tut.
    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo, als ik begin te naaien met de tweelingnaald dan gaat dit in het begin super goed, als ik dan een tijdje bezig ben, 30 - 40 cm, dan maakt het ineens lawaai en wordt mijn stof scheef getrokken en loopt alles vast met héél veel knopen en lussen onderaan!! Hoe zou dit komen? Ik hoop dat jullie raad weten want vind het een mooie afwerking om te zomen maar durf er nu niet meer mee te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou kunnen komen doordat de spanning van de draad niet goed is. Misschien wat strakker of losser, dat moet je even uit proberen. Het kan ook zijn dat de spoeldraad niet goed uit het spoelhuisje komt, waardoor hij gaat knopen. Probeer het altijd eerst uit op een proeflapje.

      Verwijderen
  7. Op een proeflapje lukt het omdat het maar een korte afstand is, het begint altijd pas na een 30 tal cm! Kzal is proberen door met de spanning wat te spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn bovendraad komt er aan de achterzijde steeds door in lussen. De onderdraad kan ik er dus zo uittrekken. Ik heb al met de spanning gespeeld maar het helpt niet echt. Kan het misschien zijn dat er te veel spanning zit op mijn spoeltje onderaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij precies hetzelfde. Is het bij jou al opgelost?

      Verwijderen
    2. Zelf heb ik dit nog niet gehad, dus ik heb wat onderzoek gedaan... Als de bovendraad er aan de onderkant met lussen uit komt is het waarschijnlijk zo dat de onderdraadspanning te laag is. Of en hoe je dit aanpast, staat waarschijnlijk in de handleiding van je naaimachine. Wat ook kan, als het probleem blijft, ondanks andere spanning, dat er vuil in de spanning zit en dan zou je de machine na moeten laten kijken. Ik heb ook berichten gezien van mensen die het probeerden met een ander klosje garen, waarmee het probleem ineens opgelost was. De boel opnieuw inrijgen schijnt ook te helpen. Hopelijk heb je hier wat aan...

      Verwijderen
  9. Ik heb een project gedaan met tweelingnaald. Mijn naald is uiteindelijk gebroken en de draden raakte in de knoop. Ik zie dat jij twee plekken hebt voor je garen. Ik heb dat niet en mijn houder is te klein voor twee klosjes. Heb je tips?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor het tweede klosje heb ik een apart 'stokje' dat los bij mijn naaimachine zit. Boven in zit een 'gat' waar dat stokje dan in past. Op de foto's zit het witte klosje op dit stokje. Twee klosjes op één houder lijkt me idd niet werken, omdat de draden dan in de knoop raken. Je zou dan een manier moeten vinden om de klosjes apart van elkaar op je machine te zetten...

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie! - Thank you for leaving a reply!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...