zaterdag 15 februari 2014

[Tutorial] Kraag veranderen - Change the collar

Eerder heb ik de nieuwe blouse voor mijn dochter laten zien. Ik vertelde toen dat ik een aantal aanpassingen deed, waaronder het aanpassen van de kraag. In deze tutorial beschrijf ik hoe je een kraag veranderd. Vanaf de aanpassingen in het patroon, tot de eventuele aanpassingen in het naaiproces.



I showed my daughters new shirt earlier. I did mention I made some adjustments, including adjusting the collar. In this tutorial I describe how to change a collar. Starting with the adjustments in the pattern, ending with the adjustments in the sewing process.

Je kan de kraag op allerlei manieren veranderen. Houd met één ding altijd rekening: Verander de onderkant van de kraag nooit. Deze is getekend, zodat hij past op de staander (of op de hals, als er geen (losse) staander is). De breedte en vorm van de rest van de kraag kan je altijd aanpassen.
Ik maakte voor mijn Ethana shirt een ronde kraag. Dat deed ik door een ronde vorm, binnen de originele punt van de kraag, te tekenen (zie afbeelding hieronder, de rode lijn is de nieuwe punt).



It's possible to alter the collar in different ways. Just keep one thing in mind: Don't change the bottom of the collar. If you do so, it might not fit to the stand (or neck, if there isn't a (loose) stand). The width and shape of the collar can be changed. For my Etana shirt I made a round collar. Therefore I drew a round shape, inside the original tip of the collar (see picture above, the red line is the new tip).

Volg de stappen van je naaibeschrijving. Zet de kraag in elkaar, zoals beschreven wordt. Heb je een ronde kraag gemaakt, zoals ik hier deed, knip de rondingen dan bij met een kartelschaar of maak inkepingen, voor je de kraag keert.


Folow the steps in your sewing description. Put the collar together as described. If you made a round collar, like I did, trim the seamallowance with pinking shears or make notches, before turning the collar right side out. 

Zet de kraag aan je kledingstuk, zoals wordt beschreven in de patroonbeschrijving, en je bent klaar!


Sew your collar on your garment, as described in the sewing description. Admire your work, you're finished! 

Heb je wat aan deze tutorial, of heb je nog vragen? Laat het me weten door een reactie achter te laten.

Did you find this tutiorial useful, or do you have questions? Let me know by leaving a reply.
 

1 opmerking:

Bedankt voor je reactie! - Thank you for leaving a reply!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...