zondag 9 juni 2013

We proudly present

Ik zeg het niet snel, maar op dit projectje ben ik stiekem toch wel een beetje trots... Om even mijn gedachten van het blouse-project voor de zoon af te halen, heb ik een broek voor de dochter gemaakt. En niet zomaar een broek... Ik heb zelf het patroon voor deze broek gemaakt, met behulp van deze beschrijving , het patroon voor deze broek en een broek die nu gedragen wordt voor de goede maat. Eerst heb ik een prototype gemaakt, om te zien of het patroon goed was. Hiervoor heb ik een 'oefenstofje' gemaakt en de stukken aan elkaar geregen.Wat de dochter dan eerst even moest passen, wat ze dan weer niet wilde (op zich wel begrijpelijk, 't stofje was niet bepaald 'hip'), waardoor ik ze moest omkopen met snoepjes en zo... Maar goed, 't is gelukt, prototype paste, patroon toch nog wat aangepast en de uitdaging kon beginnen.


Ik had al in mijn hoofd dat het een rode broek moest worden (ik had er nog een mooi stofje voor liggen). En de pijpen moesten wat wijder uitlopen, als in een 'bootcut' jeans model.Toen ik aan de broek begon, besloot ik dat er zakken op moesten. Want dochterlief is een ware verzamelaar. Er verdwijnt van alles in broekzakken. Broekzakken zijn dus een 'must' wil de broek in de smaak vallen.





Voor de vorm van de zakken en hoe de zakken op de broek bevestigd moesten worden, heb ik weer bij Dana gespiekt. De opening van de zak heb ik gestikt met contrasterend wit garen (niet dicht gestikt uiteraard :P).

Toen de zakken er op zaten, bedacht ik dat de knieën, sinds de dochter naar school gaat, nogal erg snel slijten. Dus besloot ik de broek te voorzien van applicaties. Hartjes wel te verstaan. Het idee kan je hier ook zien. De applicaties heb ik, ongeveer, op deze manier gemaakt. Ook hier heb ik weer wit garen als contrast gebruikt. (En o, wat was ik blij dat ze precies goed op de knieën terecht kwamen)


De kruis- en binnenbeen- en ondernaden heb ik doorgestikt met wit garen.


En toen besloot ik dat er ook lusjes aan de broek moesten komen. Want naast dat dochterlief graag de zakken vol steekt met van-alles-en-nog-wat, hangt ze ook graag dingen aan haar broek. Sleutelhangers en dat soort spul. Dus... Zelf biaisband gemaakt, dubbelgevouwen, smal op de kant doorgestikt met rood en in het midden doorgestikt met wit. Aan de voorkant van de broek, boven de zakken zitten twee lusjes.




Aan de achterkant van de broek zitten twee lusjes gekruist.


Vervolgens elastiek in de band van de broek gebruikt, en klaar was de broek. Nou ja, bijna dan. De zoom onderin de broek had ik nog niet genaaid, op dit punt. Wel alvast gespeld. Het was weer een hele uitdaging om de dochter deze broek te laten passen. 'He, daar zitten van die dingen in en dat doet zeer!' Gelukkig heb ik nog wat overredingskracht in me en heeft ze de broek, mét speldjes, gepast. Ik heb de zoom goed gelegd en genaaid. Toen kwam het spannendste moment van het hele project. De keuring door de nieuwe eigenaresse. Een paar quotes:
'Oh, wow, die heeft zakken!'
'Hé, hartjes!'
Toen ze naar de WC moest: 'Deze heeft geen knoop!' (of wel: Dat is handig!)
'Ik wil mijn jurk niet meer aan. Mag ik deze aanhouden?'
'Mag ik de broek morgen aan naar school?'
En toen ze ging slapen: 'Mama, dank je wel voor de broek'

Project geslaagd, dacht ik zo.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! - Thank you for leaving a reply!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...