woensdag 15 mei 2013

Een verzorgingstas voor Sepp

Voor naar het kinderdagverblijf gebruik ik altijd een aparte verzorgingstas. Laatst bleek de verzorgingstas kapot. Eigenlijk ook niet zo gek, gezien hij eerst ruim drie jaar intensief gebruikt is door zus en nu een jaar door broer. Ik was op zoek naar een unieke tas, die herkenbaar is tussen alle andere tassen. Misschien een met zijn naam er op of zo? Tja, daar ben je zo weer een hoop geld voor kwijt en dat had ik er eigenlijk ook weer niet voor over. Toen bedacht ik dat ik er natuurlijk ook gewoon zelf een zou kunnen maken! Ik ging op zoek naar voorbeelden. Ik wilde het model van een messengersbag, maar dan wel gevoerd. Uiteindelijk vond ik deze eenvoudige, duidelijke uitleg voor het maken van een messengersbag. Ik vond hem wat te klein voor de verzorgingstas en ik wilde een exemplaar met voering, dus heb hem wat aangepast aan mijn eigen wensen. Het kostte me een paar avonden werk, maar heel moeilijk was het niet. Uiteindelijk met een mooi resultaat.



Dit is hoe ik het heb gedaan...

 Stoffen


Voor de buitenkant kan je het best een stevige stof gebruiken. ik heb zelf twee verschillende stoffen gebruikt: Denim voor de zijkant en onderkant en de 'hoofdstof' voor de rest van de buitenkant. Voor de voering heb ik een effen katoen gebruikt en voor de voering van de flap een contraststof. Aan de voorkant heb ik een zakje gemaakt, voor het kinderdagverblijfboekje. Alleen bleek het zakje in de lengte te smal, dus heb ik hem in de breedte vastgenaaid, zo past het boekje er prima in. Goed meten dus, voor je begint! ;)

De stoffen zijn inclusief naad van 1 cm.De uiteindelijke afmetingen van de tas zijn ongeveer 42 cm breed, 32 cm hoog, 10 cm diep.

Voor de buitenkant:

36 cm x 44 cm hoofdstof of 13 x 44 denim en 25 x 44 hoofdstof (voorkant)
44 cm x 72 cm hoofdstof of 13 x 44 denim en 61 x 44 hoofdstof (achterkant en flap)
12 cm x 108 cm hoofdstof of denim
20 cm x 120 cm hoofdstof en contrast stof (2x knippen, dus) (draagriem)
20 cm x 46 cm contrast stof (zakje)
4 cm x 76 cm voor maken van biaisband voeringstof of contraststof (of gewoon bestaande biaisband gebruiken) (een volgende keer zou ik zelf een iets bredere stof pakken om biaisband van te maken, dus 5 รก 6 cm x 76 cm. Je rand is ongeveer ¼ van de breedte van de stof die je pakt.

Binnenkant  (alles stof voor voering, tenzij anders vermeld)

36 cm x 44 cm voorkant
44 cm x 72 cm achterkant en flap (of 36 cm x 44 cm voering stof en 36 cm x 44 cm contraststof)
12 cm x 108 cm zijkant




Werkwijze

Indien je voor de buitenkant twee stoffen gebruikt:
  • Eerst de denim en hoofdstof van de voorkant aan elkaar naaien. Let op bij een patroon: de denim komt aan de onderkant, let op dat je patroon niet op de kop staat.
  • Vervolgens de denim en de hoofdstof van de achterkant aan elkaar naaien. Let hierbij ook op bij een patroon: Het patroon komt onderste boven ten opzichte van de denim, zodat het goed staat als de flap dicht is.
Indien je voor de binnenkant van de flap een contrast stof gebruikt:
  • De contraststof voor de flap aan de voering voor de achterkant naaien.
Naai het zakje. Vouw de stof voor het zakje dubbel en naai dicht. Let op: houd een stuk open voor het keren! Knip de hoekjes van het zakje bij en keer het zakje.

Zoals ik eerder schreef, wilde ik het zakje gebruiken om het KDV-boekje in te doen. Bleek het te smal te zijn. Dan maar gekeerd, zo past het wel! Dus als je het gebruikt voor een boekje: eerst even goed meten of het past. Dan het zakje vast naaien aan de voorkant.


Zakje op de voorkant, boekje past er in

Van de linten voor de draagriem heb ik een soort biaisband gemaakt. Neem een lint, vouw door midden en strijk hem.



Vouw hem weer open. Vouw het onderste deel tot aan het midden en strijk de vouw.



Vouw het bovenste deel ook naar het midden.



Leg het lint apart en doe het zelfde met het andere lint. Leg de delen op elkaar (verkeerde kanten tegen elkaar) en naai aan elkaar vast met een mooie  naad.


 Besluit hoe je de tas wil laten sluiten. In het origineel is voor geen sluiting gekozen. Ik had nog een grote knoop liggen en koos voor een knoopsluiting. Maar klittenband zou ook kunnen. Als je kiest voor een knoopsluiting kan je dit doen:

Neem een stukje biaisband en maak hier een lusje van: Meet met de knoop hoe groot het moet worden (iets groter dan de knoop, denk aan je naadruimte). Zig-zag het midden vast en strijk het tot een lus. (zie foto)


Het in elkaar zetten van de tas

Leg de zijkant op de voorkant zoals dat hier wordt uitgelegd. Alleen leg je de goede kanten op elkaar! In het midden, aan de onderkant plaats je de knoopslus tussen de goede kanten van de stof. Naai dicht volgens de uitleg hier.

Leg vervolgens de zijkant op de goede kant van de achterkant en naai op de zelfde manier dicht.

Herhaal het in elkaar zetten van de tas voor de voering.

Laat de voering binnenste buiten. Zet de buitenkant van de tas in de voering: goede kanten tegen elkaar. Zet hem er goed in en controleer of ze beiden even hoog zijn. Zo niet (zoals in mijn geval, de binnenkant was iets hoger, zie foto): knip dan bij, zodat ze even hoog zijn.


Haal ze vervolgens weer uit elkaar en speld de draagriem tegen de buitenkant. De kant van de riem die je boven wilt hebben, tegen de goede kant van de buitenkant. Let op dat er geen draai in je riem zit. Leid hem onderlangs de buitenkant van de tas en stop de beide delen van de tas weer in elkaar. Buitenkant in de voering, goede kanten tegen elkaar. Leg de bovenranden van de buitenkant en de voering tegen elkaar. Speld de bovenrand vast, houdt de flap open. Let op dat de naden aan de zijkant van de voering gelijk zitten met de zijnaden van de buitenkant van de tas. Haal de spelden die de riem op zijn plaats houden er tussen uit (de riem zit nu vast tussen de voering en de buitenkant). Naai de bovenrand dicht, maar houdt de flap dus open! Keer de tas door de flap.

Strijk de naden. Ter versteviging van de draagriem, kan je hem extra vast zetten door een rechthoek te naaien op de tas, daar waar de riem tussen de buitenkant en de voering zit.



Bijna klaar!


Als je hebt gekozen voor een sluiting met een knoop meet je nu waar de knoop moet komen (midden onder aan de voering / contraststof van de flap).  Zet daar de knoop vast. Let op, hierna wordt de rand nog afgewerkt met biaisband, dus houd wat ruimte van de rand, zodat je er langs kan naaien.



Naai vervolgens de biaisband langs de gehele opening van de flap. Ik heb hier de tweede methode gebruikt die in deze blog wordt uitgelegd.

Klaar! Resultaat: een simpele, mooie, unieke verzorgingstas voor bij het kinderdagverblijf.






Met dank aan Punkin Patterns!


Heb je wat aan deze tutorial, of heb je nog vragen? Laat het me weten door een reactie achter te laten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! - Thank you for leaving a reply!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...